Blogg Okategoriserad

Är det okej att vara nöjd?

Av

Om du sitter i en ledningsgrupp, är det OK att nöja sig med ”good enough”, att stagnera och inte prioritera att bli bättre? Detta är svåra frågor som jag möter hos våra kunder dagligen. Vi ser att företag tar hand om sina medarbetarrelationer i första hand genom aktiviteter som riktar sig mot det vi kallar för ”röda” grupper – grupper som har problem t.ex. konflikter som allvarligt påverkar effektiviteten i gruppen. Det är givetvis bra, här finns det många hinder mot lönsamhet som behöver undanröjas, men resan mot företagets mål är längre än så. Tänk om alla företag skulle lägga lika mycket energi på de nöjda medarbetarna, dvs de medarbetare som är ”ganska” engagerade. De har förutsättningar i sitt arbetsklimat att bli fullt ut engagerade, och det är engagerade medarbetare som utför underverken som påverkar kundlojalitet och lönsamhet. 

Det som hjälper medarbetarna att bli excellenta inom just deras område är att arbeta med att förtydliga de strategiska målen med hjälp av ledarskap och beteenden. Vi måste få ner målen till konkreta beteenden som är begripliga för medarbetarna i deras vardag och ha ett ledarskap som uppmärksammar och uppmutrar rätt beteenden. När medarbetarna förstår hur viktiga de är för att driva hela organisationen mot sina mål och vad de ska göra för att driva lönsamhet genom ”rätt” beteende, då kommer vi att nå excellence.

Vågar vi utmana det nöjda, det som är lagom och kanske lite ”mellanmjölk” i Sverige 2015? Vad händer om en chef varje gång hen ser sina engagerade medarbetare, tänker ” bra jobbat, vad kan vi göra ännu bättre”? Och en organisation istället för att bocka av medarbetarundersökningen och tänka; ”skönt, här behöver vi inget göra, de är ju nöjda…” lägger kraft på att få fullt engagerade medarbetare? Vilken lönsamhet skulle organisationen kunna nå då?

Har du engagerade medarbetare så har du möjligheten att sätta mål som driver engagemanget ännu längre och verkligen påverkar kundlojalitet och lönsamhet. Jag vill utmana alla ledare att våga utmana nöjdheten, våga leda aktivt och verkligen utmana de medarbetare som har förutsättningarna att skapa storslagen framgång! Har ni frågor och tankar kring HUR? Slå en signal så kan jag berätta mer!

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev