Blogg Okategoriserad

Den ”vansinniga” medarbetaren

Av

Jag träffar ofta ledningsgrupper. När vi pratar engagemang fastnar vi många gånger på passagerarna (den blå delen i matrisen här nedan), dvs medarbetare som vet vad de ska göra men saknar energin att göra det just nu. Faran med dessa är att de bidrar till ett sämre arbetsklimat. Medarbetare med låg energi kan vara viktiga, men också svåra, att ta itu med.

engagemangsmatrisen

Men, jag tänkte faktiskt inte alls belysa passagerarna, utan deras motsats – de som har mycket energi, men behöver mer tydlighet (de gula i matrisen här ovan).

Den delen där vi ”alltid” säger: dessa medarbetare är ganska lätta att arbeta med. Det handlar ”bara” om att:

  1. Tydliggöra målen i alla led.
  2. Jobba med feedback på bra beteenden.

Detta är fortfarande sant. Gör det, och deras energi kommer att riktas åt rätt håll!

Men, nu kommer jag till varför jag egentligen vill prata om de gula:

Jag träffade nyligen en ledningsgrupp som brottades med en alltför stor gul andel i sin organisation. Det fick mig att tänka: Alltså detta är medarbetare som har mycket energi, men det är inte tydligt för dem vad de ska göra. Vi nämner ofta faran med att de ska ramla ner i den röda delen – de uttråkade – för det vore himla trist och slöseri med energi som redan finns i organisationen.

Så sant! MEN, glöm inte att de kanske också gör fel saker!

Det är inte helt osannolikt. De gula ofokuserade medarbetarna är ofta människor som vill mycket och har mycket driv, till det lägger du aspekten att dessa medarbetare inte känner till företagets övergripande mål. Kanske formulerar de sina egna mål och riktlinjer som de med stor energi jobbar mot. Det kan vara ganska farligt, vill det sig riktigt illa kan de till och med verka något ”vansinniga” och omedvetet skada företaget. Tänk själv: de har hur mycket energi som helst men lite eller ingen aning om vad de bäst ska göra av den. Det kanske inte är helt lyckat om Kalle inte förstår att det är korv han ska sälja utan istället säljer hela korvvagnen. Kalle tänker att det ger en större summa pengar och därför borde vara en bra affär för företaget. Eller så glömmer Kalle bara bort att ta extra betalt för bröd, ketchup, senap, bostongurka, räksallad och rostad lök, trots att prislistan är mycket tydlig med två olika prissättningar beroende på om man vill ha extra allt eller bara plain sausage i en servett. Ett något tillspetsat exempel, men jag tror att ni alla kan tänka er situationer där medarbetare agerar med god avsikt men resultatet blir galet.

Så återigen, säkerställ att medarbetarna gör saker som driver företaget mot framgång! Detta gör ni lämpligen genom att:

  1. Tydliggöra målen i alla led: Få cheferna att tillsammans med sina arbetsgrupper arbeta igenom och bryta ner vad de övergripande målen betyder för just deras grupp, genom hela organisationen.
  1. Jobba med feedback på bra beteenden: När rätt beteenden som leder mot målen är definierade blir det lättare för chefer att uppmuntra medarbetarna när de gör rätt saker – det är dessutom inspirerande och ger mer energi.

Lycka till!

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev