Blogg Okategoriserad

Ett hållbart varumärke för framtiden

Av

Det sägs att ett gott anseende kan ta en livstid att bygga upp, men bara en sekund att rasera. Med tanke på den senaste tidens skandaler med fastighetsaffärer inom bankvärlden, köttfärsskandaler inom dagligvaruhandeln och politiker som tappar anseendet över natt är det lätt att köpa in på påståendet. Konsumenters syn på varumärken och pengar ändras i snabb takt och vår syn på vad som är ett starkt och bra varumärke har utvecklats till att i mycket högre utsträckning omfatta hållbarhetsbegreppet, enligt Tony Alpéria, varumärkesexperten och universitetslektorn vid Stockholm Business School Stockholms universitet.

Många tänker på hållbarhet som begränsat till klimat och miljö, men det innefattar mer än så. Förutom miljöaspekterna omfattar det även ekonomiskt ansvarstagande som handlar om att skapa resurser/vinster som kan användas  för en positiv utveckling av företag eller dess omgivning. Det handlar också om socialt ansvarstagande där företags verksamhet ska bedrivas med hög grad av samhällsnytta.  Du kan aldrig kompensera dålig leverans med ett fint hållbarhetsarbete, utan det måste bottna i allt du gör. Upplevelse och verklighet måste gå hand i hand.

Hållbarhetsfrågorna måste implementeras i den övergripande strategin och företag behöver förstå vilka hållbarhetsinitiativ som skapar värde till samhället samtidigt som de bygger varumärket. Företag som lyckas integrera hållbarhetsbegreppet i sitt varumärkesarbete och får värderingarna att påverka hur medarbetarna agerar varje dag skapar ett hållbart varumärkeskapital som ger ett högre förtroende för företaget och ökad kundlojalitet. När alla medarbetare förstår vad de ska göra i sin vardag för att agera hållbart märker kunderna det och ni knyter hållbarhetsassociationer till ert varumärke. Lyckas ni finns det många fördelar att åtnjuta.

  • Ett starkt varumärke ökar vinsten. Varumärket visar din identitet och arbetar du hållbart ökar din trovärdighet och dina chanser till nya och bättre affärer
  • Ett hållbart varumärke lockar nya kunder. Ett ansvarsfullt företag är attraktivt och ett hållbart varumärke vill kunderna gärna associera sig själva med. Deras lojalitet blir högre och de stannar längre hos dig och spenderar mer.
  • Ett hållbart varumärke lockar de bästa medarbetarna. En anställd vill känna stolthet över sitt arbete och sin arbetsgivare. Ett företag som har ett starkt hållbart varumärke vill medarbetarna associeras med. De kommer i högre grad att stanna hos er och vara era ambassadörer

Så, vad tycker kunderna om ert varumärke? Stämmer er självbild med kundernas bild av er? Representerar det ett ansvarstagande och hållbart företag? Om inte, tänk igenom hur ni, genom alla era medarbetare, förmedlar era värderingar till kunderna? Om ni vill ha tips och råd kring hur ni kan arbeta med att utveckla er kultur kan ni läsa mer i vår guide Heart+Mind=Culture.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev