Blogg Okategoriserad

Konsten att vattna sina kunder

Av

Jag blev förvånad och förbannad på samma gång när jag igår såg att bakrutan på bilen var krossad. Barnens reaktion när vi inte kunde åka på fotbollsträningen gjorde mig inte bättre till mods…

Med stela fingrar småsvär jag mig igenom försäkringsbolagets talsvar och lotsas vidare till Carglass. På bara några minuter har jag en tid, en vägbeskrivning och ett varmt välkomnande. Så smått tinar jag upp, förvånad och nöjd över hur smidigt det gick att ta första steget.

På plats möts jag av världens skönaste snubbe, som verkligen vet hur man vattnar sina kunder. Stolt berättar han hur de jobbar med NetPromoterScore® och följer upp varenda kund.

”Det är ju du som betalar min matlåda, klart du måste vara nöjd. Vad tycker du om vårt kaffe, förresten?”

Med ett leende slänger han fram en laddare när min mobil ger upp och ger mig möjligheten att fortsätta jobba. Den här mannen briljerar i kundservice!

Han gör några försök till både merförsäljning av nya torkarblad och konkurrentanalys. ”Förresten, hur blev du bemött när Mekonomen servade din bil senast?”

Allt handlar om enkla beteenden och att var lyhörd för kundens behov. Vi på Brilliant jobbar med hur medarbetarnas engagemang kopplar till kundernas lojalitet, med hjälp av NetPromoterScore®. Vill du veta mer om det kan du läsa om hur NPS® funkar, eller hur det har hjälpt företag att skapa framgång. Eller hur vi hjälper er att mäta det.

Gissa om engagemanget jag mötte hos Carglass medarbetare kommer få mig att återvända nästa gång olyckan är framme, eller vilket tips jag ger när grannen behöver fixa sitt stenskott?

//Theodor

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev