Blogg Okategoriserad

Beteendet hos ledningen i SCA kostar bolaget miljoner

Av

För varje dag som går tappar Jan Johansson och företagsledningen i förtroende som kostar både pengar och effektivitet. Den negativa spiralen måste brytas annars kommer inte förtroendet att kunna återställas.

SCAs VD Jan Johansson fortsätter i intervjuer att försvara beteenden runt ledningens användande av affärsjet för sina transporter runt om i världen. Det är inte det som är problemet, jag tror att de flesta kan förstå att individer på ledningsnivå på ett globalt företag måste kunna resa effektivt. Problemet är att ledningen använt företagets resurser för privat bruk och inte erkänt att man gjort fel. Det får stora konsekvenser.

I SCAs uppförande kod skriver Jan Johansson i inledningen ”Som ett ledande globalt hygien- och skogsindustriföretag ska vi bedriva vår verksamhet på ett ansvarsfullt sätt och enligt gällande lagar och förordningar.” Man har också gjort en väsentlighetsanalys 2013 där man frågat 1500 interna och externa intressenter om vägval och prioriteringar. I analysen kommer affärsetik på tredje plats som mycket viktig för både affärsstrategi och för intressenterna. Lägger jag dessutom till SCAs kärnvärden; Respekt, Högklassighet och Ansvar så har vi hela spelplanen. Att både ha en uppförandekod, väsentlighetsanalys och ett antal kärnvärden att förhålla sig till och då tro att man kan ha egna spelregler för ledningen har skapat den aktuella förtroendekrisen i SCA.

Alla människor vill ha förebilder, anställda vill ha sina chefer att vara stolta över. Det har bland annat en stor betydelse för bolagets attraktionsvärde som arbetsgivare. Än mera allvarligt är förtroendet för ledningen som fått sig en ordentlig törn. Om ledningen inte lever efter bolagets etik och regler hur ska då medarbetarna motiveras till att göra det? . Vi vet att förtroende för ledningen är en nyckelfaktor för att medarbetare ska ta till sig strategiska prioriteringar och mål och jobba mot dem i sin vardag.

Situationen i SCA går att jämföra med läget under finanskrisen där många organisationer var tvungna att göra drastiska förändringar i sina organisationer för att begränsa förlusterna. I de engagemangsundersökningar vi genomförde under tiden såg vi en stor skillnad i förtroende för ledningen beroende på hur cheferna hade hanterat situationen. I de fall VD och ledning stod på barrikaderna och var tydliga i sin kommunikation kring läge och aktiviteter behåll man ett högt förtroende och hade en kort startsträcka när vändningen kom. De chefer som duckade och stängde dörren om sig på kontoret tappade kraftigt i förtroende och hade en betydligt jobbigare startsträcka.

Jan Johansson du kan rädda situationen genom att:

  • Erkänna att du har gjort fel
  • Personligen be om ursäkt genom att besöka divisionsledningar och arbetsplatser
  • Betala en anständig summa pengar till välgörande ändamål som ersättning för privat utnyttjande av företagets resurser
  • Kommunicera öppet både internt och externt kring de regler du och övriga chefer har att förhålla er till framöver

För varje dag du duckar för den egentliga frågan förvärras situationen, det kostar stora pengar i förlorat förtroende och effektivitet. Att ledningen ”glassar” på toppen sänker motivationen för medarbetarna att göra något, troligen allra minst att ägna sig åt besparingar eller effektiviseringar. Det bildas lätt subgrupper som fattar egna beslut och gör andra saker än det bästa för bolaget. Att du i nuläget inte är någon förebild för SCAs värderingar påverkar din trovärdighet som ledare. Det gör det svårare att styra bolaget och då förlorar ni effektivitet som i pengar snabbt blir många miljoner.

 

Peter Bolinder VD för Brilliant Sweden AB är entreprenör och har jobbat med medarbetar- och kundrelationer i 33 år. Under åren har tusentals ledningsgrupper och företag analyserats med utgångspunkt från att öka affärsvärdet genom ledarskap, engagemang och kundlojalitet

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev