Blogg Medarbetarupplevelse

Leder du med förväntningar eller förtroende?

Av

Vilken ledare är du

Nyss åt jag middag med en kompis som är ganska ny i sin chefsroll och funderar mycket på hur hon ser på ledarskap. Hon berättade om ett sätt att tänka som hon hade lärt sig, förbluffande enkelt, men ändå inget jag tänkt på: Skillnaden mellan en chef som leder med förväntningar eller en som leder med förtroende – Vilken ledare är du (läsaren av bloggen)?

Hon förklarade det genom att beskriva en pyramid med en chef på toppen eller en cirkel med en chef i mitten. Chefen i toppen av pyramiden planerar projekt och arbete och säger sedan till sina medarbetare att hen förväntar sig att de ska göra x, y och z till en viss dag. Chefen i mitten av ringen öppnar istället upp för ett samtal: Vi behöver göra xyz, vad kan du tillföra? Det blir ett sätt att visa sitt förtroende för medarbetarnas förmåga att själva definiera vad de gemensamt behöver göra och till när. I all sin enkelhet ingen dum idé.

Det visar att för att medarbetarna ska kunna ta eget ansvar och praktisera det som kallas medledarskap kan det krävas att chefen ger utrymme för det. Medledarskap kan kortfattat sägas handla om hur medarbetarna själva driver sig framåt och tar ansvar för att få det de behöver av sin chef.

Samtidigt kan det såklart vara lite svårare än att bara fråga vad medarbetarna kan bidra med och sen sköter gruppen sig själv. Det kan t.ex. handla om att gruppen befinner sig i en fas där förtroendet mellan medarbetarna inte är på plats än. Då kan den behöva mer struktur från chefen innan den klarar av att självorganisera sig (du kan läsa mer om gruppers fyra faser här). Och förtroende är inget som går att beordra fram. Men det kan ändå vara värt att reflektera över sin egen syn på det här, både som chef och medarbetare.

Vilken ledare är du och vad har ni för ledare i organisationen? Vill nu utveckla era chefer, ledare och stärka era team? Kontakta oss så ska vi berätta mer.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev