Blogg Okategoriserad

Wise happiness – ny undersökning om vad som driver lycka

Av

Den viktigaste faktorn för att vara lycklig är hälsan, därefter kommer jobbet. Först på tredje plats kommer familjen och vår upplevda lycka påverkas inte alls av om vi har barn eller inte. Det visar Wise Groups nya undersökning där 5 000 personer har svarat på frågor om sin upplevda lycka.

Lyckliga människor når bättre resultat och sprider sin energi bland medarbetarna. En attraktiv arbetsgivare bör arbeta för att medarbetarna ska uppleva så hög nivå av lycka som möjligt, och de har goda möjligheter. Wise undersökning visar att jobbet är det som påverkar vår lycka näst mest, efter hälsa.

”Det framställs ofta en bild av jobbet som ett hinder för att bli lycklig. Den här undersökningen visar att jobbet till och med är viktigare än familjen för att nå lycka. Därför bör arbetsgivarna se över de parametrar som påverkar medarbetarnas känsla av lycka,” säger Wise Groups vd, Stefan Rossi.

Det som påverkar vår lycka på jobbet är följande parametrar i prioriterad ordning:

  1. Att kunna utvecklas i jobbet.
  2. Att vara stolt över sitt företag/sin organisation
  3. Att vara nöjd med sin egen arbetsinsats
  4. Att ha ett meningsfullt jobb
  5. Att ha kul på jobbet
  6. Att lönen känns rättvis
  7. Att få feedback
  8. Att känna sig utmanad av sitt jobb
  9. Att känna sig respekterad av sina kollegor

Arbetsgivare som vill attrahera och behålla kompetent personal måste titta närmare på hur de kan gynna de här parametrarna, och därmed avlägsna hinder för personalens lycka. Wise Group har genomfört undersökningen för att bättre förstå vad som kan göra medarbetare lite lyckligare – det är något att använda internt men också i vår rådgivning till våra kunder.Läs mer om undersökningen och ladda ned hela rapporten här.

Undersökningen har gjorts på uppdrag av Wise Group i syfte att bättre förstå vad som påverkar vår känsla av lycka för att kunna ge kunder råd i sin fortsatta utveckling och för att fortsätta att utveckla den egna organisationen. Undersökningen har genomförts av en grupp medarbetare som representerar de nio olika företagen inom Wise Group. Brilliant har stått för sakkunskap och analys.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev